Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020

J4: στο μπαλκόνι του Ιπποκράτη και της Αλεξάνδρας Παπαβασιλείου

Το ζεύγος Ιπποκράτη και Αλεξάνδρας Παπαβασιλείου το γένος Ευγενίδη.

Ο Ιπποκράτης Παπαβασιλείου, επιτελικός αξιωματικός της ΙΙ Μεραρχίας στους Βαλκανικούς πολέμους, έγραφε στην Αλεξάνδρα:

Βέροια τη 16 Οκτωβρίου 1912

αγαπημένη μου γυναικούλα,
Επί τέλους έλαβα ολίγας λέξεις σου δια του Μαυρογένη και έμαθα προφορικώς από τον ίδιο ότι είσθε καλά και οι δύο. Είναι η πρώτη είδησις την οποίαν λαμβάνω αφ'ότου ήρχισεν η εκστρατεία. Δεν αμφιβάλλω όμως ότι εις το ταχυδρομείον θα υπάρχη πλήθος επιστολών σου, το οποίον έρχεται κατόπιν διότι προχωρούμε τόσον ταχέως ώστε αι επιστολαί δεν μας προφθαίνουν. Και να είξερες με πόσην λαχτάρα περιμένω δύο λέξεις σου έστω και παλαιάς. Εσύ τουλάχιστον μανθάνεις καθημερινώς από τας εφημερίδας τα κατορθώματά μας.
Σήμερον παλιν είχομεν μίαν σπουδαίαν κατάκτησιν, την Βέροιαν. Η Μεραρχία μου είχε την ευχαρίστησιν να ανοίξη τον δρόμον με μίαν μάχην χθες εις την οποίαν έλαβε μέρος μόνη αυτή...
...Σε φιλώ γλυκό μου γυναικούλι με το χρυσό μας παιδάκι και όλους τους δικούς μας.
ο ανδρούλης σου 

 Από τον Οκτώβριο του 1912 μέχρι τον Οκτώβριο του 1913 ο Ιπποκράτης έγραψε 130 γράμματα στη γυναίκα του από τα διάφορα μέρη της προέλασης των ελληνικών στρατευμάτων στην Ήπειρο και τη Μακεδονία.

 Η Αλεξάνδρα Παπαβασιλείου με τον γιό της Δημήτρη στο μπαλκόνι του σπιτιού τους. Οι Βαλκανικοί έχουν τελειώσει και τη φωτογραφία τραβά ο Ιπποκράτης που γύρισε πια στο σπίτι και στην οικογένειά του. 
 Εδώ η φωτογραφική μηχανή έχει αλλάξει χέρια. Η Αλεξάνδρα φωτογραφίζει τον Ιπποκράτη με τον γιό τους. Η σκιά της φωτογράφου δεξιά κάτω στην εικόνα. 

 Ο μικρός Δημήτρης Παπαβασιλείου με τα παιχνίδια του στην ίδια πάντα γωνιά του μπαλκονιού.



 Ο προσανατολισμός του μπαλκονιού αυτού ευνοούσε προφανώς τη λήψη φωτογραφιών γιατί φαίνεται να είναι το κατεξοχήν σημείο φωτογράφισης των μελών της οικογένειας.

Ο μικρός Δημήτρης Παπαβασιλείου με το πηλήκιο του πατέρα του στο ίδιο πάντα μπαλκόνι.

Ο Παπαβασιλείου βρισκόταν στην Ήπειρο όταν έμαθε ότι γεννήθηκε το δεύτερο παιδί του, η Αργυρώ (Ηρώ).

Μούλες (Στρατόπεδον Ηπείρου) 2 Φεβρουαρίου 1913

Αγαπημένη μου γυναικούλα,
 Bravo σου γυναικούλα μου, Bravo σου αγάπη μου! Και σ'αυτό ακόμη ηθέλησες να με ευχαριστήσεις, να μη μου χαλάσης το χατήρι και μου εχάρισες ένα ωραίο κοριτσάκι (υποθέτω τουλάχιστον ότι θα είνε ωραίο). Η χαρά μου δεν έχει όρια...Το ευχάριστον άγγελμα έμαθα σήμερον πρωί κατά τας 10 τηλεφωνικώς παρά του Γιάννη Μεταξά [πρόκειται για τον Ιωάννη Μεταξά, συμπολεμιστή του Παπαβασιλείου] και τον παρεκάλεσα να σου μεταβιβάση τηλεγραφικώς την χαράν μου και τας ευχάς μου....

 Η Αλεξάνδρα Παπαβασιλείου με τα δυο της παιδιά τον Δημήτρη και την Ηρώ στο ίδιο πάντα μπαλκόνι. Κρίνοντας από την ηλικία των παιδιών χρονολογούμε αυτή τη φωτογραφία γύρω στο 1918

Η επόμενη φωτογραφία είναι τραβηγμένη στο ίδιο πάντα σημείο, ίσως δύο χρόνια αργότερα. Τα παιδιά είναι λίγο μεγαλύτερα. Η Ηρώ, το κορίτσι των Παπαβασιλείου, μετέπειτα κυρία Μιχάηλ Βυζά είναι και η δωρήτρια του αρχείου της οικογένειας στο ΕΛΙΑ.



Βασιλική Αθ. Χατζηγεωργίου
 
Φωτογραφικό Αρχείο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου